Bewonersverhalen

Wat ervaart een eigenaar bij het opknappen of verduurzamen van de woning? En wat kan het Servicepunt Woningverbetering betekenen voor eigenaren of Verenigingen van Eigenaren (VvE's)? Hieronder vindt u vier voorbeelden:

  • Aan de Oostsingel
  • Fijn, een laagrentende lening
  • Ik wil een warmtepomp
  • Mijn huis staat scheef

Aan de Oostsingel

Her en der in de oude wijken staan panden er als paleisjes bij. Neem bijvoorbeeld de Oostsingel: een straat met veel kleinere eengezinswoningen uit begin 1900. De geveltjes verschillen, maar wat opvalt is dat de straat er goed uitziet. Het houtwerk zit netjes in de verf, het metselwerk ziet er keurig uit en vaak fleurt een struik naast de voordeur de straat op. Het pand aan de Oostsingel 60 staat er helemaal picobello bij. De eigenaren hebben een grootscheepse renovatie achter de rug. Eigenlijk moest alleen de oude houten vloer worden vervangen. Uiteindelijk zijn er behalve een vloer nieuwe kozijnen en velux dakramen bij gekomen, is een muur goed geïsoleerd en het dak gerepareerd. 

Paulus Kerpels en Wilma van Reeven wonen heerlijk aan de Oostsingel: in een prettig huis met een tuin van zeker achttien meter aan de achterkant, vlakbij de binnenstad en op loopafstand van het station. Voor de studerende kinderen die af en toe nog thuis slapen, is dat ideaal. Maar na dertig jaar wonen was het huis toe aan een opknapbeurt. “Het dak is vernieuwd en drie meter verlengd voor een extra slaapkamer. Ook is de serre onder handen genomen. Bovenal moest er echt een nieuwe vloer in de woonkamer komen. Daar dreigden we doorheen te zakken.”

Een afspraak met het Servicepunt Woningverbetering was snel gemaakt. Volgens Paulus Kerpels maakt de goedkope lening met korting op de marktrente de stap om het huis goed op te knappen, wel makkelijker. “Het is erg positief dat je de lening in twintig jaar tijd terug mag betalen. Dat drukt de kosten aanzienlijk.”

Een nieuwe vloer leggen, betekent wel een inbreuk op het gezinsleven. Via planken over het verse beton kon men wel naar de keuken of de trap naar boven lopen. Maaltijden werden in de tuin opgediend; gelukkig was het volop zomer. Behalve een nieuwe vloer zijn enkele muren geïsoleerd. Ook zijn de kozijnen aan de straatkant vervangen. “Weliswaar is het kunststof maar we hebben de ramen volgens de oude tekening kunnen behouden, met bovenlichten. De gemeente dreigde eerst moeilijk te gaan doen over ventilatieroosters die niet op de oorspronkelijke tekening stonden en waarvoor we een vergunning zouden moeten aanvragen. Nadat een inspecteur het raam heeft gecontroleerd, kregen we toestemming.”

Al met al is het echtpaar zeer tevreden over de woningverbetering. Het huis is warmer, comfortabeler en de stookkosten zijn lager.  “De komende jaren wonen wij weer in een paleisje.”

Fijn, een laagrentende lening

Al tien jaar woont de familie Van Veelen in de St. Liduinastraat. “Op een heel mooi stukje. En het is er heerlijk wonen”, verzekert Margot van Veelen. Zij en haar man waren weliswaar bekend met het bestaan van het Servicepunt Woningverbetering maar hadden tot nu toe geen contact gezocht. Totdat ze opeens een aantal grote kostenposten moesten aanpakken. “Voor ons bood het Servicepunt absoluut uitkomst.”

Met behulp van de laagrentende lening konden deze eigenaren alle werkzaamheden financieren en zelfs binnen in huis enkele onderhoudszaken aanpakken. Margot van Veelen: “Door financiering met de lening scheelt het voor ons nu aanzienlijk in de kosten. Bovendien kunnen we hierdoor wat meer zaken aanpakken, die we anders hadden laten liggen.”

Eerst hebben de eigenaren het probleem opgelost van optrekkend vocht, waardoor ze binnen ook waterschade hadden. In de tuin bleek nog een oude vloer te liggen waar het water op bleef staan. Het water liep via de vloer naar de gevel zo de kruipruimte in. Bij onderzoek bleken ook twee forse gaten in de gevel te zitten. Het water had vrij spel. 

Inmiddels is de vloer uit de tuin verwijderd en is drainage aangebracht. In de kruipruimte is extra ventilatie gemaakt en de gaten in de gevel zijn gedicht. Een deel van de gevel heeft een speciale waterafstotende coating gekregen. Ook hebben de eigenaren de achtergevel opnieuw laten schilderen. “Tijdens de werkzaamheden hebben we boven gekampeerd. De muren moesten ook eerst drogen en pas daarna konden we de schade binnen verhelpen. Alles staat gelukkig weer op z’n plaats. Binnenkort gaan we het dak renoveren.”

De panlatten worden vervangen, het dak krijgt een nieuwe laag folie en het zinkwerk wordt vervangen. Ook de kosten van het nieuwe dak worden gefinancierd met een laagrentende lening. “We weten dan dat we voorlopig weer jaren met ons huis vooruit kunnen.”

Ik wil een warmtepomp

Hoe kan ik de energierekening van mijn woning verlagen? Met deze vraag stapte eigenaar Leen van Andel bij het Servicepunt Woningverbetering naar binnen. 

De energierekening voor de half vrijstaande woning uit 1847 was relatief hoog en er moest behoorlijk worden gestookt om een prettig klimaat te krijgen. Het echtpaar Van Andel wenste een comfortabeler leefmilieu en een efficiëntere energievoorziening in de woning. 

Op advies van het Servicepunt Woningverbetering zal het echtpaar verschillende maatregelen aan de woning treffen. Het gaat om isolatie van de vloer en een zijmuur, aanpassing van het cv-systeem, het aanbrengen van een warmtewand in de keuken en van een warmtepomp. Op het dak komen zonnepanelen, die de stroom voor de warmtepomp gaan leveren. De verwarming van de familie Van Andel zal naar verwachting nog maar 1 maand per jaar aan hoeven.

Mijn huis staat scheef

Aan de Rembrandtlaan 42 is buiten en binnen niets meer te zien maar in najaar 2014 was de woning een bouwput. Samen met haar twee bovenburen heeft Margaret Rijntalder de funderingsproblemen van het pand opgelost. Inmiddels staan alle meubels weer op hun plaats en zijn de woningen voor de toekomst behouden.

“Het huis stond al scheef toen ik het 25 jaar geleden kocht. Ook deuren en ramen sloten niet meer even goed. Het funderingsherstel was hard nodig”, stelt de eigenares. Op het moment dat zij hoorde dat een pand aan de overkant waarschijnlijk zou worden gesloopt, wist zij dat actie nodig was. Samen met de buren ging zij in gesprek met het Servicepunt Woningverbetering. Met behulp van de laagrentende lening met aanzienlijke korting op de marktrente kon Margaret Rijntalder de kosten van herstel financieren. Gelukkig schoot er ook nog geld over om de woonkamer een verfje te geven en op te knappen.

Na enkele weken doorbijten en kamperen in eigen huis werd haar huis opgeleverd met nieuwe fundering. “Het was even door de zure appel heen bijten maar ik heb weer een fijn huis en ik weet dat de fundering bij ons in orde is!”

Funderingsherstel vergroot ook de leefbaarheid van de wijk. Daarom blijft de gemeente gedupeerde eigenaren van wie het huis funderingsproblemen heeft, ondersteunen met deskundige hulp en een laagrentende lening.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Servicepunt Woningverbetering.